Swimsafe sneller dan gewone zwemles.
10 % tijdwinst en leuker
Zwemschool Wetterwille verzorgt zwemles in Nootdorp, Nieuwveen, Zwammerdam, Leiden en bij particulieren met een eigen zwembad Ga voor info naar http://www.zwemschoolwetterwille.nl/
Veiligheid. Doordat het kind zich in het pakje volledig veilig voelt en ook daadwerkelijk veilig is kan het alle energie en aandacht aanwenden voor het aanleren van vaardigheden, immers waar angst zit kan geen instructie zitten. Ook de lesgever kan zich volledig richten op de lesdoelen, het aanreiken van lesstof en het begeleiden van kinderen.
Watervrij worden. Het is een misverstand dat kinderen alleen vriendje van het water kunnen worden in ondiep water. Een kind dat echt bang is (ongeveer 1 op 10) is dat in ondiep water net zo goed als in het diepe. Door de kundige, vertrouwengevende houding en de passie van de onderwijzer, maar ook de wilskracht van het kind moet dit overwonnen worden. Het gevoel van veiligheid dat het kind ontleed aan het pakje is hierbij van wezenlijk belang.
Zonder bodem. Doordat de kinderen direct het diepe in gaan zullen zij de bodem niet missen en is de gewraakte overgang van ondiep naar diep ergens halverwege de opleiding zelfs helemaal afwezig. Na een periode van gewenning gaan we over op het aanleren van zoveel mogelijk vormen van voortbewegen zodat het kind zich bewust wordt van zijn of haar stuwvlakken (handen, onderarmen, voeten en de onderbenen) en deze leert aanwenden op de juiste manier. Wij noemen dat in vaktermen "watergevoel" Omdat het kind niet kan staan, komt het in een dwingende situatie terecht en oefent de aangereikte lesstof langer en intensiever. Dit stimuleert leer- en automatiseringsprocessen in de hersenen beter dan bij zwemles waarbij kinderen op ieder moment kunnen gaan staan
Lesstof voortraject. Door de lesstof zo aan te bieden dat kinderen het gevoel hebben aan het spelen te zijn, wordt het maximale uit de spanboog van het individu gehaald en de lestijd optimaal benut. Spelletjes als kikkerspel (beenslag), speedboot (flipperen), spinnenspel (armslag borst- en rugcrawl), taartenfabriek (schoolarmslag), potlood (te water gaan) en vele drijfvormen wisselen elkaar in korte blokken af, er ontstaat een gevarieerde les waarin kinderen vroeg leren schakelen tussen diverse voortbewegingvormen. Het koppelen van vaardigheden komt ook al aan de orde (spring er in, ga onder, kom boven, draai naar rugligging en zwem weg met het kikkerspel). Met dit toepassingsgerichte lesgeven kan door het diepe water al direct worden begonnen. Weer een verschil met de reguliere zwemles.
Lesstof hoofdtraject. De koppeling van vaardigheden staat centraal in deze fase, het aanleren van de combinatie (maak bij iedere taart een kikker en een zwem) of de crawlslagen ( kun jij het spinnenspel ook spelen met de speedboot erbij?). Alle slagen en opdrachten die een kind bij A moet kunnen laten zien krijgen langzamerhand hun vaste vorm (hoe die uitvoering uiteindelijk zal zijn hangt af van de imput maar ook van de talenten van het kind). Dit is ook het moment om de laatste drijvers uit het pak te halen en om een begin te maken met het opvoeren van afstanden.
afstanden opbouwen Wij kiezen er voor om de specifieke zwemconditie op te voeren door het zwemmen van veel relatief korte afstanden. Zo houden wij de mogelijkheid om technisch bij te sturen. Ook hebben 10 technisch goede en krachtig gezwommen korte stukken meer rendement dan het zwemmen van rondjes want dat is saai voor het kind maar ook voor de lesgevers (paarse krokodillen zwemles). Door in deze korte afstanden veel afwisseling van slagen te houden en zaken als duiken door het gat, watertrappen, drijven enz. in de bekende korte blokken te oefenen ontstaat er een geïntegreerde en toepasbare zwemvaardigheid.
Afbouw drijvers. Het verwijderen van drijvers is afhankelijk van diverse factoren het ideale plaatje is een afbouw die min of meer parallel loopt aan het groeiende vertrouwen, gekoppeld aan een technisch goede uitvoering van het slagen arsenaal van het kind. Soms moet er eerder gekozen worden voor het verwijderen van drijvers. Kinderen welke een beetje lui zijn aangelegd en de neiging hebben om te gaan dobberen kunnen op die manier worden aangespoord om te gaan werken. Ook de situering van het metafysisch centrum (direct weer vergeten) in het lichaam speelt een rol, maar ook het vetpercentage (B.M.I) van het kind. Als een kind de slagen technisch juist uitvoert, zelfvertrouwen heeft en van het water heeft leren houden zwemt het in bijna alle gevallen gewoon weg . Mede ook omdat het kind het gevoel van veiligheid ontleedt aan het zicht- en voelbare pakje en niet aan de drijvers. De laatste stap, het uitrekken van het pakje is dan enkel nog een futiliteit.
Examen training. Het kind is nu klaar om te gaan deelnemen aan de examencyclus d.w.z. kennis maken met het afzwembad, routing en het laten zien van de geleerde in de diploma setting, met als apotheose natuurlijk een geweldig diplomafeest ! De examencyclus is bij de swimsafe exact het zelfde als bij de gewone methode. De zwemvaardigheid van de swimsafe kinderen is net zo groot (zo niet groter) als bij kinderen die in de gewone methode hebben leren zwemmen. De weg naar het diploma is alleen sneller, leuker en meer van deze tijd.
Het volgende uitgelicht zal gaan over de examencyclus, daarover binnenkort meer.
Henk Jan Cuperus
Wetterwille
Wilt meer informatie? 0172-605211, info@zwemschoolwetterwille.nl of @zwemwetterwille (twitter)
Wat wij al een tijdje wisten wordt nu ondersteund door de cijfers, de Swimsafe diepwater zwemles methode is zo'n 10 % sneller dan de gewone zwemlessen. Wij waren bij de introductie van deze methode nogal sceptisch. Omdat wij toch ook vonden dat de methodes voor zwemles in decennia niet of nauwelijks waren veranderd en er toch ook ruimte moest zijn voor innovatie, zijn wij in 2007 op onze locatie in Zwammerdam met een pilot begonnen om zelf te ervaren hoe de methode werkt en of het interessant zou zijn voor ons. Al snel bleek dat er aan de swimsafe methode een aantal voordelen zitten. Omdat wij regelmatig vragen krijgen over swimsafe hierbij een update over swimsafe en de manier waarop zwemschool Wetterwille deze toepast in haar zwemschool.
Wat is Swimsafe? Een vorm van zwemles waarbij kinderen direct beginnen in diep water. Zij dragen hierbij een zogenaamd floatsuit. Dit laat zich het beste omschrijven als een surfpakje waarin drijvers zitten verwerkt welke een voor een kunnen worden verwijderd.Veiligheid. Doordat het kind zich in het pakje volledig veilig voelt en ook daadwerkelijk veilig is kan het alle energie en aandacht aanwenden voor het aanleren van vaardigheden, immers waar angst zit kan geen instructie zitten. Ook de lesgever kan zich volledig richten op de lesdoelen, het aanreiken van lesstof en het begeleiden van kinderen.
Watervrij worden. Het is een misverstand dat kinderen alleen vriendje van het water kunnen worden in ondiep water. Een kind dat echt bang is (ongeveer 1 op 10) is dat in ondiep water net zo goed als in het diepe. Door de kundige, vertrouwengevende houding en de passie van de onderwijzer, maar ook de wilskracht van het kind moet dit overwonnen worden. Het gevoel van veiligheid dat het kind ontleed aan het pakje is hierbij van wezenlijk belang.
Zonder bodem. Doordat de kinderen direct het diepe in gaan zullen zij de bodem niet missen en is de gewraakte overgang van ondiep naar diep ergens halverwege de opleiding zelfs helemaal afwezig. Na een periode van gewenning gaan we over op het aanleren van zoveel mogelijk vormen van voortbewegen zodat het kind zich bewust wordt van zijn of haar stuwvlakken (handen, onderarmen, voeten en de onderbenen) en deze leert aanwenden op de juiste manier. Wij noemen dat in vaktermen "watergevoel" Omdat het kind niet kan staan, komt het in een dwingende situatie terecht en oefent de aangereikte lesstof langer en intensiever. Dit stimuleert leer- en automatiseringsprocessen in de hersenen beter dan bij zwemles waarbij kinderen op ieder moment kunnen gaan staan
Lesstof voortraject. Door de lesstof zo aan te bieden dat kinderen het gevoel hebben aan het spelen te zijn, wordt het maximale uit de spanboog van het individu gehaald en de lestijd optimaal benut. Spelletjes als kikkerspel (beenslag), speedboot (flipperen), spinnenspel (armslag borst- en rugcrawl), taartenfabriek (schoolarmslag), potlood (te water gaan) en vele drijfvormen wisselen elkaar in korte blokken af, er ontstaat een gevarieerde les waarin kinderen vroeg leren schakelen tussen diverse voortbewegingvormen. Het koppelen van vaardigheden komt ook al aan de orde (spring er in, ga onder, kom boven, draai naar rugligging en zwem weg met het kikkerspel). Met dit toepassingsgerichte lesgeven kan door het diepe water al direct worden begonnen. Weer een verschil met de reguliere zwemles.
Lesstof hoofdtraject. De koppeling van vaardigheden staat centraal in deze fase, het aanleren van de combinatie (maak bij iedere taart een kikker en een zwem) of de crawlslagen ( kun jij het spinnenspel ook spelen met de speedboot erbij?). Alle slagen en opdrachten die een kind bij A moet kunnen laten zien krijgen langzamerhand hun vaste vorm (hoe die uitvoering uiteindelijk zal zijn hangt af van de imput maar ook van de talenten van het kind). Dit is ook het moment om de laatste drijvers uit het pak te halen en om een begin te maken met het opvoeren van afstanden.
afstanden opbouwen Wij kiezen er voor om de specifieke zwemconditie op te voeren door het zwemmen van veel relatief korte afstanden. Zo houden wij de mogelijkheid om technisch bij te sturen. Ook hebben 10 technisch goede en krachtig gezwommen korte stukken meer rendement dan het zwemmen van rondjes want dat is saai voor het kind maar ook voor de lesgevers (paarse krokodillen zwemles). Door in deze korte afstanden veel afwisseling van slagen te houden en zaken als duiken door het gat, watertrappen, drijven enz. in de bekende korte blokken te oefenen ontstaat er een geïntegreerde en toepasbare zwemvaardigheid.
Afbouw drijvers. Het verwijderen van drijvers is afhankelijk van diverse factoren het ideale plaatje is een afbouw die min of meer parallel loopt aan het groeiende vertrouwen, gekoppeld aan een technisch goede uitvoering van het slagen arsenaal van het kind. Soms moet er eerder gekozen worden voor het verwijderen van drijvers. Kinderen welke een beetje lui zijn aangelegd en de neiging hebben om te gaan dobberen kunnen op die manier worden aangespoord om te gaan werken. Ook de situering van het metafysisch centrum (direct weer vergeten) in het lichaam speelt een rol, maar ook het vetpercentage (B.M.I) van het kind. Als een kind de slagen technisch juist uitvoert, zelfvertrouwen heeft en van het water heeft leren houden zwemt het in bijna alle gevallen gewoon weg . Mede ook omdat het kind het gevoel van veiligheid ontleedt aan het zicht- en voelbare pakje en niet aan de drijvers. De laatste stap, het uitrekken van het pakje is dan enkel nog een futiliteit.
Examen training. Het kind is nu klaar om te gaan deelnemen aan de examencyclus d.w.z. kennis maken met het afzwembad, routing en het laten zien van de geleerde in de diploma setting, met als apotheose natuurlijk een geweldig diplomafeest ! De examencyclus is bij de swimsafe exact het zelfde als bij de gewone methode. De zwemvaardigheid van de swimsafe kinderen is net zo groot (zo niet groter) als bij kinderen die in de gewone methode hebben leren zwemmen. De weg naar het diploma is alleen sneller, leuker en meer van deze tijd.
Het volgende uitgelicht zal gaan over de examencyclus, daarover binnenkort meer.
Henk Jan Cuperus
Wetterwille
Wilt meer informatie? 0172-605211, info@zwemschoolwetterwille.nl of @zwemwetterwille (twitter)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten